Oferta przedszkola
Projekty i innowacje pedagogiczne dla przedszkolaków oraz nauczycieli realizowane w roku szkolnym 2024/2025:
- Projekt “Dzieci Uczą Rodziców” to inicjatywa, która łączy w sobie walory edukacyjne z kreatywnymi formami przekazywania wiedzy. Zakres tematyczny proponowanych lekcji jest niezwykle szeroki: od bezpieczeństwa (w różnych wymiarach) i ekologii, przez historię i kulturę, aż po kosmos i naukę .
- Program „Uważniaki” powstał, aby pomóc nauczycielom i rodzicom z narastającym problemem przebodźcowania dzieci w wieku przedszkolnym (4-6 lat), ich nadmiernego pobudzenia będącego skutkiem nadmiernej stymulacji ze strony otaczającego je coraz głośniejszego i coraz bardziej chaotycznego świata.
- Projekt edukacyjny „Witaminki” wydawnictwa „Bliżej przedszkola” to promowanie zdrowych nawyków żywieniowych, zachęcanie do spożywania zróżnicowanych potraw, bogatych w warzywa, stwarzanie okazji do poznawania nowych smaków, oswajanie z wyglądem warzyw i zapoznanie z ich wartościami odżywczymi, wdrażanie do samodzielnego komponowania posiłków i robienia prostych potraw według przepisów kulinarnych.
- Projekt„Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury” jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi w całej Polsce i za granicą. Głównym celem jes zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
- Projekt "Angielski jest fun-tastyczny!"-ogólnopolski projekt edukacyjny -celem projektu jest pokazanie jak ważna jes znajomośc języka angielskiego,rozbudzenie zainteresowania krajami anglojęzycznymi oraz zapoznanie dzieci i nauczycieli z ideą dwujęzycznego nauczania.
- Ogólnopolski program edukacji zdrowotnej dla przedszkolaków „Klub Mleczaka” Celem programu bardzo istotne jest wytworzenie trwałego nawyku higieny jamy ustnej, poprzez regularne szczotkowanie zębów a także spożywanie odpowiednich pokarmów.
- Projekt,, Zarazkom się nie damy, bo o siebie dbamy"z inicjatywy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Opolu. Głównym celem projektu jest wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia, wzbogacanie wiedzy dzieci z dziedziny zdrowia, wykształcenie u dzieci postawy prozdrowotnej, nabycie przez dzieci określonych umiejętności oraz przyswojenie prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno - zdrowotnych.
- Program "Klub małego zucha Flockies"
- Innowacja pedagogiczna "Zabawy muzyczno-ruchowe"-różnorodne metody wspierania rozwoju dzieci.
- Innowacja pedagogiczna "Angielski jest fun-tastyczny!"
- Innowacja pedagogiczna "Zaczarowany świat jogi"-działania terapeutyczne w przedszkolu
- Program"Czysciochowa Akademia"- program edukacyjny, skierowany do żłobków, przedszkoli oraz klas I-III szkół podstawowych,który w atrakcyjny sposób pomaga kształtować dobre nawyki higieniczne u dzieci.
Przedszkole organizuje szereg uroczystości, imprez okolicznościowych, spotkań dla lokalnego środowiska z udziałem rodziców, oraz zaproszonych gości:
- Sprzątanie świata - udział w ogólnopolskiej akcji,
- Bezpieczny przedszkolak- spotkania z przedstawicielami Policji, zajęcia praktyczne,
- Pierwsza pomoc - spotkania z ratownikiem medycznym, z lekarzem - działania praktyczne,
- Święto Pieczonego Ziemniaka-pożegnanie lata przywitanie jesieni,
- Przedszkolakiem fajnie być- Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka - zabawy, gry na terenie ogrodu przedszkolnego,
- Dzień Marchewki-promocja zdrowia,
- Dzień Edukacji Narodowej - uroczystość z udziałem całej społeczności przedszkolnej,
- Udział w akcji „Śniadanie daje moc”
- Wycieczki do gospodarstwa agroturystycznego, Teatru Lalki i Aktora, użyteczności publicznej,
- Miś-mój mały przyjaciel-Światowy Dzień Misia,
- Dzień Tolerancji,
- Święto kukurydzy,
- Dzień Dobroci-spotkanie z Mikołajem,
- Świąteczne spotkania przy choince-przedszkolne świętowanie z udziałem zaproszonych gości,
- Kostiumowy bal karnawałowy dla dzieci,
- Mój Dziadek i moja Babcia w przedszkolu,
- Dzień Rodzinny - biesiada z Babcią i Dziadkiem uroczystość w przedszkolu i dla przedstawicieli mniejszości narodowej i emerytów,
- Uroczystość dla Seniorów Domu Opieki w Ozimku,
- Dni sałatek owocowo-warzywnych, zdrowych posiłków
- Żegnaj zimo, witaj wiosno - udział w korowodach marzankowych,
- Dzień Ziemi - propagowanie działań ekologicznych,
- Dzień Strażaka - spotkania ze strażakiem, wozem strażackim,
- Światowy Dzień Książki,
- Wielkanoc - spotkania świąteczne,
- Spektakle teatralne, konkursy plastyczne, muzyczno - wokalne,
- Dzień Rodziców - spotkania z okazji Dnia Matki i Ojca,
- Dzień Dziecka - Olimpiada Przedszkolaka - Święto Sportu,
- Dzień Rodziny - festyn rodzinny z udziałem społeczności lokalnej,
- Żegnaj przedszkole, witaj szkoło
Dzieci mogą rozwijać swoje umiejętności i talenty uczestnicząc w różnorodnych konkursach między przedszkolnych, organizowanych przez różne instytucje kulturalno - oświatowe naszej gminy,województwa opolskiego oraz nasze przedszkole.
Zajęcia realizowane w przedszkolu:
- angielski,
- język mniejszosci narodowej niemiecki
- religia,
- terapia logopedyczna,
- terapia pedagogiczna,
- indywidualizacja w nauczaniu-zajęcia z prowadzone przez nauczycieli podczas realizacji podstawy programowej.
- zajęcia z psychologiem
- zajęcia z pedagogiem specjalnym
Kadra pedagogiczna naszego przedszkola uczestniczy w wielu szkoleniach. W swojej pracy z dziećmi wykorzystywane są różnorodne formy i metody dostosowane do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci:
- metoda E Gruszczyk - Kolczyńskiej - dziecięca matematyka,
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne,
- Drama,
- Opowieść ruchowa,
- Gimnastyka ekspresyjna Rudolfa Labana,
- Metoda gimnastyki twórczej C. Orffa,
- Gimnastyka rytmiczna Alfreda i Marii Kniessów,
- Pedagogika zabawy KLANZA,
- Gimnastyka mózgu Paula Dennisona,
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz:
o alfabet Piotrek,
o śpiewające literki,
o relaksacja,
o techniki parateatralne, bajkoterapia,
o zabawy paluszkowe,
- Metoda wspomagająca postawy i myślenie twórcze Celestyna Freineta,
- Metoda wspomagająca naukę pisania Ireny Majchrzak,
- Elementy metody aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss.
Praca wychowawczo - dydaktyczna w naszym przedszkolu planowana jest zgodnie z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego
Przedszkolny zestaw programów nauczania w roku szkolnym 2024/2025
Przedmiot
|
Grupy
|
Autor
|
Tytuł
|
Wydawnictwo
|
Numer w przedszkolnym zestawie
|
Wychowanie przedszkolne
|
5-6 latki
|
E.Kordos
|
Program
Wychowania
Trampolina
|
PWN
|
PPO2/2024/2025
|
Wychowanie przedszkolne
|
3-4 latki
|
Elżbieta Kordos
|
Program
Wychowania przedszkolnego Trampolina
|
PWN
|
PPO2 2024/2025
|
Religia
|
5- 6 - latki
|
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski
|
Kocham dobrego Boga
|
Jedność
|
PPO3/2024/2025
|
Język angielski
|
3-6 latki
|
D.Sikora -Banasik
E.Wilkos
|
Program nauczania języka angielskiego dla przedszkoli English Play Box
|
Nowa Era
|
PPO4/2024/2025
|
Język mniejszosci narodowej niemiecki
|
5-6 latki
|
Opracowany przez nauczycielkę w oparciu o podstawę programową
|
Program nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszosci narodowej
|
Opracowany przez nauczycielkę
|
PPO5/2024/2025
|
W ramach współpracy z rodzicami wychowawcy organizują zebrania informacyjne dla rodziców, spotkania warsztatowe i ze specjalistami, konsultacje indywidualne oraz uroczystości. Na bieżąco informują o realizowanej tematyce i podejmowanych działaniach w danym miesiącu.
Priorytety i cele przedszkola na rok szkolny 2024/2025:
- Zwiększanie dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli specjalistów
- Kultura czytelnicza przedszkolaka.
- Zdrowa Ziemia = Zdrowy Przedszkolak” – wzbogacanie wiedzy o zdrowiu własnym i innych ,tworzenie warunków do promowania zdrowego stylu życia oraz kształtowanie postaw ekologicznych.
- Jak cię widzą, tak cię cenią, czyli dobre maniery przedszkolaka - poznaję, stosuję i daję dobry przykład.
Wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa:
- Kształtowanie zachowań słuzących zdrowiu,rozwijanie sprawnosci fizycznej i nawyku aktywności ruchowej,nauka pierwszej pomocy.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności
w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci oraz realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz - i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodzin.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży,ich zdrowia psychicznego.
- Kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych,odpowiedzialnosci za region i ojczyznę.
- Poprawne wykorzystanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.